Saturday, April 11, 2020

M13: MENUKAR ALGORITMA KEPADA BAHASA PENGATURCARAAN


Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jump to navigationJump to search
Bahasa pengaturcaraan  ialah teknik komunikasi piawai untuk menjelaskan arahan kepada komputer. Ia merupakan satu set peraturan sintaktik (syntactic) dan semantik (semantic) yang digunakan untuk menghasilkan sebuah atur cara komputer. Bahasa pengaturcaraan membenarkan pengaturcara (Programmer) menspesifikasikan secara terperinci perkara-perkara berikut:-
  • data yang diperlu diproses oleh komputer
  • bagaimana data disimpan atau dihantar
  • apa yang perlu dilakukan dalam pelbagai keadaan secara lebih mendalam (algoritma)

Pada dasarnya, pengaturcaraan adalah suatu kaedah memberi arahan  kepada komputer untuk menjalankan sesuatu tugas 
Kaedah pemberian arahan atau perintah pada asasnya adalah dalam bentuk kod binari. Disebabkan kaedah pengaturcaraan telah mengalami evolusi yang sentiasa berkembang pesat, arahan atau perintah kepada komputer juga semakin rumit, maka ia ditulis dalam bentuk kod.
Seorang pengaturcara biasanya memerlukan kemahiran mengaturcara untuk menulis kod sumber (coding) berdasarkan suatu daya pemikiran logik,kreativiti luar biasa, kesabaran tinggi, kebolehan memahami sesuatu perkara secara mendalam dan terperinci, dan kebolehan mentaakul aras tinggi untuk menyusun set perintah dengan teratur, tidak bercelaru, mudah difahami dan mudah dibuat penyeleranggaan kod.

Setiap baris algoritma yang direka bentuk dapat ditukarkan kepada kod komputer. Algoritma berbentuk universal. Oleh itu, simbol dan perkataan yang digunakan tidak perlu bersandarkan kepada mana-mana bahasa pengaturcaraan. Banyak lagi bahasa pengaturcaraan yang sering digunakan termasuklah Visual Basic (VB), Java, C# dan lain-lain

Jadual di bawah menunjukkan penterjemahan pseudokod kepada bahasa pengaturcaraan Java




Sila klik pautan video di bawah untuk menonton videoyang akan menunjukkan bagaimana cara menukarkan satu contoh algoritma dalam bentuk pseudokod kepada bahasa pengaturcaraan Java, PHP dan Python. Dalam bab 1 Sains Komputer Tingkatan 4, kita akan mempelajari bahasa Pengaturcaraan Java.

https://www.youtube.com/watch?v=geYGhBrFZgc&feature=youtu.be

Latihan

Tukarkan pseudokod di bawah kepada Bahasa Java. Tulis jawapan anda di atas sehelai kertas kajang, A4 atau sebarang kertas yang sesuai.


Mula
Input tahun_lahir
umur = tahun_semasa - tahun_lahir
Output umur 

Tamat

No comments:

Post a Comment

SOALAN PENORMALAN KERJA KURSUS

  Link untuk menjawab soalan